Klussers die niet meer op komen dagen. Budgetten die ver overschreden worden. Planningen die niet worden gehaald. Onduidelijke offertes. Miscommunicatie met de aannemer… Als je informeert naar ervaringen met verbouwingen, dan stapelen de (horror)verhalen zich op. Waarom beginnen we hier nog aan? Kan het wel zonder zorgen?

 

Investeren

Nederlanders zijn échte verbouwers. In 2018 gaven we met zijn allen zeker 5,9 miljard uit aan verbouwingen, zo blijkt uit cijfers van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Dat doen we enerzijds, omdat we weer meer te besteden hebben en de woningmarkt erg krap is. Anderzijds maken de hoge huizenprijzen het ook interessant om in je woning te investeren.

Voorbereiding

Verbouwen zonder slapeloze nachten kan absoluut volgens Gertie van Driel, schrijfster van het boek Méér dan een dak boven je hoofd. “Verbouwen vraagt om een duidelijk plan, waarbij je goed voor ogen hebt wat je wil. Niet alleen het exterieur, maar ook een interieurindeling en niet te vergeten een elektraplan. Heb je een goed plan gemaakt; hou je er dan zoveel mogelijk aan. Veranderen zorgt voor stress en onduidelijkheid. Als het plan op orde is, werkt verbouwen voor alle partijen het prettigst. De meerwerkkosten zullen voor jou als klant dan ook meevallen.”

Kijk niet alleen naar je wensen, maar ook naar of iets praktisch is of niet. “Let daarom goed op hoe een binnendeur eerst in de muur zat. Als hij andersom word terug geplaatst, went dat nooit”, weet Pauline van Berkel, na haar verbouwing. 

Offertes

Zorg ook dat je je budget helder hebt. Kun je voor de verbouwing geld vrijmaken vanuit de hypotheek? En kun je vanuit spaargeld ook onvoorziene kosten en styling nog voor je rekening nemen? “Als je dat voor ogen hebt, kun je een afspraak maken met een aannemer. Zorg daarbij dat er zo min mogelijk stelposten in de offerte staan, zodat je op dat vlak niet voor verrassingen kom te staan. Hou daarnaast de vinger aan de pols tijdens het proces.” Dat had Lisette de Bruijn vooraf graag geweten. “Ik dacht: het is handig als ik lekker veel ga werken, dan loop ik niet in de weg. Maar communiceren is niet altijd een sterk punt bij klussers. Ze hebben tal van vragen.”

Brancheorganisatie

Bij brancheorganisatie VLOK, waarbij zo’n duizend klusbedrijven zijn aangesloten door het hele land, is de communicatie een aandachtspunt. Verenigingsmanager Dennis Kosten legt uit: “Een duidelijk omschreven offerte, heldere prijsopgave, goede algemene voorwaarden én garantie zijn voor consumenten erg belangrijk. Onze leden kunnen daarom gebruik maken van duidelijke opdrachtformulieren, van waaruit ze een overzichtelijke offerte kunnen maken. Daarnaast kunnen ze goede algemene voorwaarden voorleggen, die we opgesteld hebben in samenwerking met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.”

Gaat het mis

Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Kosten: “Communiceer – ook als klant – hier helder en open over. Geef het bedrijf de kans om het in orde te brengen. Kom je er samen niet uit, dan kun je de hulp inroepen van brancheorganisatie zoals de VLOK. Die kunnen helpen met bemiddeling. En als dat niet lukt, is de weg vrij naar de onafhankelijke Geschillencommissie. Deze oordeelt niet alleen over lopende, maar ook over afgeronde klussen waarbij toch iets mis blijkt te zijn. Is het bedrijf bij ons aangesloten én komt hij binnen twee maanden het bindend advies van de Geschillencommissie niet na, dan kun je terugvallen op de VLOK-nakomingsgarantie. Dan zorgen wij dat het in orde komt.”

Waardering

Maar verbouwen is niet alleen afzien volgens ervaringsdeskundige Simone Plukkel. “Wij hadden sommige werkzaamheden echt onderschat. Maar ik vind verbouwen ook heel leuk. Je leert ontzettend veel. Weet precies hoe elk hoekje van je huis eruitziet. Het geeft nog meer waardering voor je huis. Maar vooral: je kan het huis echt helemaal maken zoals jij het wilt!”