Morgen kan alles weer anders zijn

Waarom perfectie nastreven als je ook de volmaaktheid van het imperfecte kunt omarmen? Waarom binnen de kaders blijven als je met een smaakvolle dosis nonchalance je eigen customized stijl kan creëren? Ons huis fungeert als baken van rust, en daar maken we zélf de dienst uit.

De druk is van de ketel, klinkt voornamelijk door in analyse van interieurarchitect Michiel de Zeeuw. We nemen ons huis zoals het is, hoeven niet zo nodig een gelikt interieur dat rechtstreeks uit een woonblad lijkt te zijn geknipt en combineren er lustig op los met speelse vormen en contrasterende kleuren en materialen, constateert de interieurstylist van RTL Woonmagazine. Ons interieur wordt gewaagder, we durven weer grote investeringen te doen en met alles wat we doen gaat een besef van tijdelijkheid gepaard – ook al is de muur nu oranje, dan kan dat over een jaar toch weer helemaal anders zijn? ‘De rem is eraf’, vertelt De Zeeuw. ‘Mensen begrijpen steeds vaker dat een inrichting niet voor de komende 10 jaar vast hoeft te liggen en zijn daarom ook gedurfder in hun keuzes.’ Vergankelijkheid en duurzaamheid gaan dan ook hand in hand in het interieur van 2019.

Robuust botanisch

De Zeeuw: ‘De trend die zich dit jaar onverminderd voortzet, is de urban jungle in de woonkamer. De hang naar groen in huis blijft, maar we willen daar dit jaar wel meer orde in scheppen. Een welig tierende plantenzee wordt daarom gecompenseerd met strakkere elementen, zoals een robuuste metallic vaas, industrieel ogend stucwerk of een metalen salontafeltje.’

Duurzaamheid in nieuw jasje

‘Duurzaamheid komt op een steeds elegantere manier terug. De associatie met grof en geitenwollen sokken is voorgoed verleden tijd en maakt plaats voor stukken die weliswaar van natuurlijk materiaal zijn, maar wel in strakkere designs. Denk aan onbehandeld hout, vlechtwerk, jute en riet. Daarbij gaan we ook duurzamer om met de levensduur van onze meubelen. Steeds meer producenten mijden ‘waaibomenspul’ en komen met items die een hogere bewaarwaarde hebben. Daar investeren we dan ook graag in, en al helemaal als het om een merkitem met een grote herkenbaarheid gaat, zoals een stoel van Rietveld of Cassina. Dat kost dan wel 3.000 euro, maar voor producten waarvan we zeker weten dat de kwaliteit in de basis goed is, hebben we dat weer over.’

Opvallende vloeren

‘We worden zo langzamerhand een beetje gek van de besmettelijke gietvloeren, waarop iedere voetstap en ieder vlekje te zien is. Vanaf dit jaar kiezen we liever voor gemêleerde vloeren met een tekening of een speciale structuur waardoor vuil veel minder zichtbaar is. Het leven is al druk genoeg, je wilt ook niet iedere dag je vloer aan het oppoetsen zijn. Die tekeningen en structuren mogen best een beetje gek: een kleurvariatie of opvallend motief is niet ondenkbaar. Qua materiaal zien we veel PVC. Vloeren van dit materiaal gaan steeds beter op hout lijken, stroken worden groter en er komen steeds meer natuurlijke tinten in het spectrum. Dat neemt overigens niet weg dat laminaat en hout nog steeds populair blijven.’

Aaibare kleuren

‘Tertiaire kleuren doen het goed. Terra, oranje, dieprood en lila worden, al dan niet in combinatie met drukke prints, kwistig op muren aangebracht en ook meubelstukken mogen best een origineel kleurtje hebben. Out of the box – het is er het jaar voor, ook qua materialen. Met name de aaibaarheidsfactor van meubelen en accessoires speelt een grote rol. Fluwelen poefjes, een bank met franjes, harige kussens: we willen kunnen voelen! Die boudoirachtige, romantische sfeer waar we naar op zoek zijn, is een typische tegenhanger van de digitale samenleving waarin we steeds meer met ons scherm bezig zijn.’

WE WILLEN ONS LETTERLIJK KUNNEN AFSCHERMEN EN IN ONZE EIGEN GELUIDSZONE ZITTEN

Nestje creëren

‘Mede vanwege die digitalisering hebben we steeds meer de behoefte om thuis te onthaasten. Om even het werk opzij te zetten, dingen los te laten en tijd te maken voor onszelf. De individualisering van de samenleving zie je ook terug in huis: we delen het huis op in zones en denken bewust na over functies van ruimten. In de ene kamer wordt gegamed, terwijl er in de andere plek is om je af te zonderen met een boek. Coconachtige meubels, zoals de Ball Chair, zijn daarom ook in trek. We willen ons letterlijk kunnen afschermen en in onze eigen geluidszone zitten.’

Wabi-sabi

‘In het verlengde van dat verlangen naar ontspanning ligt de toenemende belangstelling voor een “zen” levensstijl, zoals bijvoorbeeld de Japanse filosofie Wabi-sabi voorschrijft. We willen méér uit ons huis halen en het liefst is onze keuken groter dan de zitkamer en de badkamer groter dan de slaapkamer. Wat ik daarmee wil zeggen: wellness en onthaasting is belangrijker dan ooit. Goed voor jezelf zorgen, met elkaar bezig zijn en nadenken over de manier waarop het leven zich in huis afspeelt. En belangrijker nog, volgens de Wabi-sabi-filosofie: omarm de kracht van imperfectie! Een paarse poef in combinatie met een ietwat versleten bank en een robuuste, houten kast met een barst erin? Het kan allemaal: accepteer het rauwe randje van een inrichting en zie onvolmaaktheid als toegevoegde waarde.’

Alles is vergankelijk

‘We mogen dus best laconiek zijn, als het maar niet overkomt alsof het ons niets kan schelen. De inrichting moet uitnodigend zijn, maar hoeft bij lange na niet precies te kloppen volgens de formats die woonwinkels en bouwmarkten voorschotelen. Items die te personaliseren zijn scoren daarom ook goed. We willen ons eigen stempel drukken op trends en ons daarbij vooral niet voor langere tijd vastleggen. Het interieur is vergankelijker geworden en begint daarmee lichtjes te raken aan de modewereld, waar collecties elkaar zelfs om de paar maanden opvolgen. Dat gevoel van controle, de regie pakken over je eigen huis en leven, past helemaal in de samenleving van nu.’

TERTIAIRE KLEUREN DOEN HET GOED. TERRA, ORANJE, DIEPROOD EN LILA BIJVOORBEELD, AL DAN NIET IN COMBINATIE MET DRUKKE PRINTS

Michiel de Zeeuw