De gemiddelde Nederlander heeft het tegenwoordig behoorlijk druk. Het schiet er dan ook in veel huishoudens bij in om de tijd te nemen om te koken en gezellig samen te eten. Zonde, want juist in de keuken kun je weer even helemaal opladen.

Na een drukke dag op het werk is het heel verleidelijk om even een magnetronmaaltijd op te warmen en je vervolgens te installeren voor de tv. Voor een keertje kan dat natuurlijk wel, maar als je hier een gewoonte van maakt is dat niet alleen ongezond, maar ook heel erg zonde. De tijd nemen om te koken en te eten kan namelijk juist goed werken tegen stress. Dat steeds meer Nederlanders kampen met burn-outklachten komt onder andere doordat we de hele dag allerlei prikkels op ons af krijgen. Je even terugtrekken in de keuken en in alle rust een maaltijd voorbereiden is het ideale excuus om je daar even voor af te sluiten.

Boontjes doppen werkt rustgevend

‘Mensen die last hebben van burnout-klachten zitten te veel in hun hoofd en ervaren daardoor vaak langdurige spanning,’ zegt lifestylecoach en adviseur Marianne Antuma. ‘We moeten heel erg veel van onszelf en blijven daar de hele dag door over nadenken. Bovendien komen er via sociale media de hele dag prikkels binnen die we vervolgens weer moeten verwerken. Vergelijk het brein met een harde schijf: die is op een gegeven moment gewoon vol. Zo werkt het ook bij ons, ook wij kunnen niet oneindig veel gedachten en prikkels opslaan.’ Om te voorkomen dat we overlopen, moeten we volgens Antuma rustmomenten inbouwen. ‘Dat wil zeggen dat je die voortdurende stroom aan gedachten even onderbreekt. Juist met heel simpele activiteiten, zoals de was ophangen of koken, kun je even je zinnen verzetten. Boontjes doppen kan bijvoorbeeld ook heel rustgevend werken.’

Koester de momenten samen aan tafel

Door ons gehaaste leven maken we niet alleen minder tijd vrij om te koken, maar besteden we ook minder aandacht aan ons voedsel. Sterker nog, het komt geregeld voor dat we het tussen alle bezigheden door “even snel” naar binnen schrokken. ‘In Noord-Europa zien we eten als noodzaak. We werken een maaltijd weg en registreren eigenlijk niet eens wat we eten. Hierin kunnen we nog een hoop leren van Zuid-Europese landen als Spanje en Italië. Daar wordt het nuttigen van een maaltijd gezien als een beleving waar je echt de tijd voor moet nemen.’ Dat is niet alleen gezelliger, maar ook gezonder. ‘Als je een half uur de tijd neemt om te eten en je aandacht hier ook bij houdt, ben je langer voldaan dan wanneer je snel je eten naar binnen schrokt. Je hongergevoel neemt namelijk af terwijl je eet en maakt plaats voor een voldaan gevoel. Het duurt echter een minuut of vijftien voordat onze hersenen dit gevoel geregistreerd hebben. Snelle eters nemen dus vaak te veel.’ Bovendien is een samenzijn aan de keukentafel het ideale moment om de gebeurtenissen van die dag te verwerken. ‘Door dingen aan tafel met elkaar te delen, onderbreek je die voortdurende stroom aan gedachten. Hierdoor creëer je meer rust en ruimte in je hoofd.’

“JUIST MET HEEL SIMPELE ACTIVITEITEN, ZOALS DE WAS OPHANGEN OF KOKEN, KUN JE EVEN JE ZINNEN VERZETTEN”