Een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd – zo gaat het gezegde. Sterker nog: uit verschillende onderzoeken blijkt dat een opgeruimde, schone woning veel voordelen met zich meebrengt. 

Gelukkiger

In een rommelig huis ervaar je stress. En juist door dat aan te pakken, merk je dat je vrolijker wordt. Sterker nog uit onderzoek van Ketchum Global Research & Analytics blijkt dat het geluksgevoel toeneemt als mensen een schone kamer binnenkomen. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dan 80% zich ook meer ontspannen voelt in een schoon huis. 

Sociaal en creatief

Daarnaast hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken over het feit dat er iemand spontaan op bezoek wil komen. Jij hebt alles op orde en kan dus gewoon genieten van het samenzijn. Zo kan je sociale leven opbloeien. Daarnaast is er meer ruimte voor creativiteit. Als het wat rommeliger is in huis kun je je toch moeilijker concentreren en neemt je reactievermogen af. 

Slapen

Uit onderzoek blijkt dat je beter slaapt in een opgeruimde kamer met een schoon, fris opgemaakt bed. Het zorgt voor een gevoel van ontspanning en comfort, waardoor je meer serotonine aanmaakt en beter in slaap valt. Beddengoed moet je minimaal eens in de twee weken wassen op ten minste 60 graden Celsius. Zo voorkom je dat allergenen, zoals huisstofmijt, pollen, schimmels en huidschilfers in je beddengoed blijven hangen. Doe je dit niet, dan kun je bijvoorbeeld last krijgen van een verstopte neus, tranende ogen of juist veel moeten niezen.

Gezondheid

Als je last hebt van huisstofmijt of pollen, dan is het sowieso goed om je huis goed schoon te houden. Ruim op, zodat er minder stof en pollen op spullen kunnen blijven liggen. Stof regelmatig alles af en stofzuig minimaal twee keer per week. Wist je dat je na het stoffen het beste dertig minuutjes wacht met stofzuigen? Dan kan het stof namelijk eerst nog neerdwarrelen. Aansluitend kun je – zolang je geen tapijt hebt – ook de dweil door de woning halen. Verlies verder de gordijnen, jaloezieën en diverse roosters en filters niet uit het oog; reinig die laatste om de drie maanden. Je zult merken, dat je je minder last hebt van snotneuzen, niesbuien en kirebelhoest.

Meer beweging

Bijkomend voordeel van schoonmaken, is natuurlijk ook dat je volop in beweging bent. Stofzuigen, ramen wassen, dweilen, strijden – het zijn allemaal calorie-verbranders. Zo verbrand je zo’n 171 calorieën per uur met lichte klussen, zoals de boel afstoffen of de was doen. Bij stofzuigen is dit 250 en ramenlappen is goed voor 300 verbrande calorieën. De beste work-out is het schoonmaken van de badkamer met 400 verbrande calorieën.

Hulp inschakelen

Zou je je woning wel netjes willen houden, maar heb je beperkt de tijd? Bijvoorbeeld omdat je als mantelzorger te druk bent met de zorg voor je geliefde of een andere naaste? Dan kun je ook kijken naar de mogelijkheden om hulp in te schakelen. Dat kan iemand zijn, die de huishoudelijke taken voor zijn of haar rekening neemt. Maar wist je dat je tegenwoordig ook een beroep kunt doen op 24-uurs zorg. Dan komt er een zorgverlener inwonen, die ondersteuning, toezicht en begeleiding biedt bij alle dagelijkse levensverrichtingen.