Tegenwoordig wordt een trend behoorlijk versterkt door de rol van online influencers. Mensen die met hun blog of social-media account vele volgers inspireren (en dus beïnvloeden). Zodra zij iets oppakken ontstaat er sneller een hype.

Steeds meer mensen maken gebruik van social media om inspiratie voor het interieur te vinden en te delen. Daardoor wordt de invloed van consumenten op trends steeds groter. Social influencers kunnen via hun accounts als Instagram, Pinterest en in blogs een belangrijke rol spelen hierin. De echt sterke influencers laten zich niet verleiden door een merk maar creëren een eigen stijl. Zo beïnvloeden zij dagelijks tienduizenden mensen. De dames achter Zilverblauw en Bubblemint vertellen wat hen beweegt.

Hoe doe je inspiratie op?

Lonneke: “Ik reis veel en haal veel inspiratie uit het buitenland. Alles wat net even anders is kan inspirerend zijn, verpakkingen, kleuren, communicatie of cultuur. Verder denk ik dat je door gewoon om je heen te kijken in het dagelijks leven veel inspiratie kan vinden. Volg mensen en bedrijven online op kanalen als Instagram of Pinterest om op de hoogte te blijven.”
Anki: “Voor mij is inspiratie overal. In kleuren, vormen en bijvoorbeeld de natuur. Ik vind het ’t leukst om te inspireren door anders naar bestaande dingen te kijken. Een foto van een roze muur maken en gebruiken in mijn interieur, simpele kratjes van Evian die een functie krijgen als bloembak, dat soort dingen. Maar ik hou ook ontzettend van design. Via de online wereld kom je als eerste de nieuwste producten tegen. Ik koop bijvoorbeeld regelmatig unieke item in een Australische webshop of zo.”

Wanneer is iets een trend?

Lonneke: “Je kunt op een gegeven moment al vroeg een trend of hype zien aankomen. Dit kan te maken hebben met maatschappelijke veranderingen, maar ook met bijvoorbeeld invloeden uit het buitenland. Er zijn lange trends die herkenbaar zijn aan veranderende maatschappelijke behoeftes, maar ook relatief kortere trends waarbij het gaat om een print, materiaal of kleur. Interieurtrends als neon, cactussen of marmer zijn op die manier sneller aangeslagen bij een groter publiek.”
Anki: “Ik merk dat wanneer je een trend snel hebt opgepakt je het ook als een van de eerste weer beu bent. Net op het moment dat iedereen het ook ziet en de vraag ernaar het hoogst is, wil ik allang weer wat anders. Dat is juist ook de rol van influencers, als het goed is lopen die altijd voorop.”

Hoe groot is de rol van influencers in het vermarkten van producten?

Lonneke: “Als merk ben je natuurlijk blij als een influencer je product zo leuk vindt dat hij of zij er wat over post. Deze oprechte aandacht kan veel beteken in het vermarkten van je product. De doorvertaling van design naar retail krijgt zo een veel sneller verloop dan vroeger. Omdat steeds meer bedrijven inzien dat dit de nieuwe weg is om zichtbaar te zijn en je product aan de man te brengen ontstaan er veel samenwerkingen tussen bedrijven en influencers, die nog lang niet altijd vlekkeloos verlopen. Vaak is er te weinig ruimte voor creativiteit en echtheid.”
Anki: “Ik krijg ontzettend veel aanvragen van bedrijven om samen te werken. De meesten willen dat ik een blog schrijf over hun product, een review plaats of ze tag in een van mijn foto’s op Instagram. Ik ben hier zelf erg voorzichtig mee. Ik kies sowieso alleen de merken uit waar ik oprecht wat mee heb en wil vrij zijn in de content en tekst die ik plaats. Lezers hebben ontzettend snel in de gaten wanneer iets commercieel is en dus niet echt. Hier is men heel erg kritisch op. Niemand wil een reclameplatform volgen. Authenticiteit is heel belangrijk.”

Hoe gaan de aanbieders van meubelen daarmee om?

Lonneke: “Anki en ik hebben zojuist een project afgerond voor Uitgeverij Snor en retailer Kwantum. Een unieke samenwerking, omdat de doelgroepen van beide partijen ver uit elkaar liggen. Kwantum wil aan een ander segment laten zien wat ze letterlijk ‘in huis hebben’ en Snor wil zijn nieuwste creatieve concept – een multifunctionele werkplek in een oude NS-loods in Utrecht- professioneel inrichten en onder de aandacht brengen. Anki en ik hebben een oude Keet opgeknapt en die op een opvallende manier ingericht met alleen maar producten van Kwantum. Dat merk zul je overigens niet groot terug zien, de kracht is juist dat je pas achteraf ziet of hoort dat Kwantum hierachter zit. De Kwantum Keet is straks te huur als vergaderruimte.”
Anki: “Om bekendheid te geven aan de te gekke Snorfabriek (en dus tevens de plek die Kwantum daar heeft) organiseren Lonneke en ik in het openingsweekend (tijdens het Snorfestival) een bloggersmarkt; ‘Uit het huis van’. 10 bekende bloggers/Instagrammers verkopen hier unieke items uit hun eigen interieur. Op de markt zul je dus trendy koopjes vinden van je favoriete influencers. Door dit evenement met hulp van Kwantum visueel aantrekkelijk te maken bevorder je exposure online. Beeld werkt 40.000 keer sneller dan tekst, dus als je strakke visuele content kunt maken is dat het perfecte visitekaartje. We hopen dat de bloggersmarkt en de Kwantum Keet zó vet zijn vormgegeven, dat bezoekers er ook zelf foto’s van gaan maken en die op hun eigen social media plaatsen.”