Wereldwijd vind je nergens zo’n bijzonder event als de Huishoudbeurs. Het is met zo’n 200.000 bezoekers by far het grootste consumentenevenement in de Benelux. Van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart vindt de 75ste editie plaats. Beursmanager Nicole Babay vertelt er alles over.

De Huishoudbeurs is in 1950 gestart als vakbeurs voor de huisvrouw. Hier ontdekte je nieuwe apparaten die het huishouden makkelijker maakten. Bij de demonstraties zag je hoe je eigen werk kon verlichten. De eerste koelkasten, stofzuigers – eigenlijk ieder nieuw apparaat met een stekker – werden als eerste hier gepresenteerd. Die eerste jaren vonden er zelfs meerdere edities per jaar plaats.”

Patty Brard

Anno 2020 vinden er nog steeds tal van productlanceringen plaats op de beurs. Enthousiast vertelt de beursmanager dat Patty Brard niet voor niets dagelijks aanwezig is met een eigen pop-up-store. “Zij heeft haar eigen lijn uitgebracht met schoonmaakproducten. Dan moet je denken aan poetsdoekjes met zebra- en panterprintjes. En V&D opent bij ons weer een winkel. We presenteren zelf onze eigen geur. En de standhouders hebben natuurlijk ook tal van nieuwtjes.”

Feest!

Het thema van de 75ste editie is Feest. “Dat begint al vooraf. We hebben namelijk een app, waarmee je in de dagen voorafgaand tal van prijzen kunt winnen. Tijdens het event komen de cadeaus bijna letterlijk uit de lucht vallen. Muziekfestival Dutch Valley viert daarnaast bij ons zijn vijfjarig bestaan met een eigen podium en geweldige line-up.”

De Huishoudbeurs heeft in de loop er jaren een flinke metamorfose ondergaan. “Er zijn nog steeds demonstraties van poetsdoekjes, maar het aanbod is veel breder. Zo vind je hier tal van modemerken, een heuse Ibiza-markt, alles over gezond en gelukkig leven bij Happy & Healthy. Er zijn tal van workshops en je kunt zelfs een tattoo laten zetten. Wat dat betreft kun je het zo gek niet bedenken of het is er. En natuurlijk zijn er ontelbaar veel optredens van bekende Nederlandse artiesten. En je kunt dit jaar de cast van GTST ontmoeten. Met je Huishoudbeurs ticket kun je tevens aansluitend het Pasar Colours Festival en – vanaf 26 februari – ook de Negenmaandenbeurs bezoeken.”

Gezelligheid

“De overgrote meerderheid van de bezoekers komt al jarenlang voor de gezelligheid naar de Huishoudbeurs. Ze hebben niet de intentie om de kopen, maar gemiddeld wordt er 100,- euro uitgegeven bij standhouders. Je wil die ene goede deal tenslotte niet voorbij laten gaan. Daarom zie je bij ons ook zoveel trolleys. Eigenlijk heeft iedereen daar een hekel aan, maar ik sluit ik niet uit dat je ‘m tijdens je tweede bezoek ook meeneemt. Het is gewoon heel praktisch.”

Babay legt uit dat het event al sinds de start populair is als drie-generatie-uitje, waarbij moeder, dochter en oma samen er op uit gaan. “Voor iedere generatie hebben we wel wat. Daarnaast is het ook een populair vriendinnenuitje. 10% is man. Die komen echt niet alleen mee om de tassen van hun vrouw te dragen; ze vinden het absoluut gezellig. Een mancave en biercafé mogen natuurlijk niet ontbreken.”

www.huishoudbeurs.nl